img

בחירת מקצוע- איזה טיפוס את/ה?

מאמר מאת – חן לדר אבגי, פסיכולוגית תעסוקתית מומחית, מחלקת ייעוץ קריירה

*מאמר זה נכתב בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד, אך מיועד לנשים וגברים כאחד

בחירת מקצוע היא משימה מורכבת ומהווה צעד משמעותי בקביעת העתיד.

טבעי שבשלב זה יעלו התלבטויות וספקות ועל כן חשוב שהבחירה תתבסס על גורמים שנמצאו משמעותיים ביותר להחלטה: הכישורים והיכולות שלך, תחומי העניין, תכונות אישיות והגורמים הסביבתיים (פיזיים, חברתיים וכלכליים).

תיאוריית הטיפוסים של ג'ון הולנד

בתהליך הייעוץ התעסוקתי קיימות מספר תיאוריות לבחינת הנטיות התעסוקתיות של המתלבט. תיאוריה מרכזית הנמצאת בשימוש היא תיאוריית הטיפוסים של ג'ון הולנד  ((Holland), 1966, 1973 ו-1985).

לפי הולנד, אדם מטיפוס מסוים שואף להימצא בסביבה של אנשים הדומים לו, כלומר בסביבה שיש בה רוב של אנשים מאותו טיפוס. ככל שיש יותר התאמה בין האדם לסביבתו האנושית יש לצפות ליותר הצלחה בעבודה, שביעות רצון ממנה, התמדה ועוד.

ששת טיפוסי האישיות הולנד – איזה טיפוס את/ה?

התיאוריה של הולנד מתייחסת לשישה טיפוסי אישיות וטיפוסי סביבה, ולמקצועות המתאימים לטיפוסים ולצירופי הטיפוסים השונים. עוד טוענת התיאוריה כי ניתן להתחיל לראות את הנטייה התעסוקתית כבר מתקופת הילדות ובאמצעות חשיפה והתנסות כבר מגיל הגן ולאורך החיים היא מתעצבת לכדי טיפוס אישיות מובחן: ביצועי (Realistic), חקרני (Investigator), אומנותי (Artistic) , חברתי (Social), יזמי (Entrepreneur) ומנהלי  (Conventional).

הטיפוס הביצועי (R)

הילד שבך: אם נחזור לרגע לגן הילדים, וננסה למצוא את מאפייני הטיפוס הביצועי בקרב ילדי הגן, נוכל לראות את הילד שנהנה לפרק ולהרכיב מכשירים כמו טלפון או מערכת הדיסקים של הגננת. אותו ילד יחפש להבין כיצד עובד המכשיר, להרכיב אותו מחדש ולא פחות חשוב, לוודא כי הוא אכן שוב פועל.

הטיפוס הביצועי, הוא אדם מעשי הנהנה מפעילויות ומקצועות הקשורים בשימוש במכונות, כלים וחפצים. הוא אדם מעשי, בעל גישה ברורה ועניינית לדברים בסביבה. הוא אינו אוהב להיות במרכז תשומת הלב, רואה עצמו כפרקטי, עקשן ועם זאת צייתן ומוכן לקבל הוראות. הוא שומר על הכללים ומעריך תגמול כספי על הישגיו המעשיים. לרוב, מתייעץ באחרים בקשר להחלטות שצריך לקבל. הכושר המתמטי שלו טוב יותר מכושר ההבעה והדיבור. הוא פועל על פי היגיון ולרוב נמנע מלעסוק ביחסים בינאישיים.

מושא העבודה: עבודה עם אובייקטים מוחשיים (מכונות, מכשירים, חומרים), תכנון ופיתוח, בחלק מהעיסוקים – עבודה פיזית ו/או הפעלת הגוף

תחומי עיסוק מועדפים: טכנולוגיים

הטיפוס החקרני (I)

הילד שבך: הטיפוס החקרני הוא אותו ילד ששואל כל הזמן "למה", לא לוקח דברים כמובנים מאליהם ושואף להעמיק את הידע ולחקור כיצד ומדוע פועל העולם כפי שהוא. הטיפוס החקרני לרוב בעל חשיבה מופשטת, פותר בעיות בסביבה על ידי שימוש ברעיונות, במילים ובסמלים יותר מאשר על-ידי פעילות פיזית וחברתית. הוא אדם סקרן, מעריך ידע ואף משיג שליטה ועוצמה בסביבה על ידי הישגים אינטלקטואליים. בעל חשיבה ביקורתית, המתבטאת ביכולת לארגן דברים מחדש ובמקוריות. בעל הישגים בתחום האקדמי. הוא טיפוס מופנם שמעדיף פעולות בהן הוא יכול לבטא כושר אנליטי ונמנע ממצבים אשר דורשים יכולת חברתית, יחסים ומעורבות חברתית מסובכת או תוקפנות.

מושא העבודה: עבודה עם נתונים, מדע ו/או עם חומרים ומכשירים, עיסוק במחקר ופיתוח רעיונות, סביבת העבודה – משרד או מעבדה.

תחומי עיסוק מועדפים: מדעיים ומחקריים

הטיפוס האומנותי (A)

הילד שבך: הטיפוס האומנותי הוא הילד שפינת היצירה היא המקום האהוב עליו בגן ובכל פעם שהוא עצוב, כועס או אפילו שמח, הוא יצליח לבטא זאת טוב יותר באמצעות תוצרים אומנותיים. לפיכך, הטיפוס האומנותי משתמש ברגשותיו ובהרגשותיו, באינטואיציה שלו ובדמיון ליצור צורות ותוצרים אומנותיים. הוא פותר בעיות באמצעות הבעת הדמיון והטעם שלו בדרך המשגה וביטוי אומנותי. הטיפוס האומנותי מאופיין בעצמאות בשיפוט ומעדיף שלא להיות כבול על ידי ערכים חברתיים. הוא לרוב מופנם, רגיש, מורד במוסכמות, רואה עצמו כאינדיבידואליסט אם כי בעל נטייה לזכות באהדת הסביבה באמצעות האומנות. הוא פועל לרוב בעולם פתוח, ללא גבולות, של יצירה והשארת חותם אישי. הוא נמדד על פי מדדים סובייקטיביים, על כן חשוף יותר לביקורת.

מושא העבודה: עבודה עם חומרים, פיתוח רעיונות, התמקדות בתחומים אסתטיים

תחומי עיסוק מועדפים: אומנותיים ויצירתיים

הטיפוס החברתי (S)

הילד שבך: הטיפוס החברתי בגן לרוב יהיה הראשון לסייע למי שבוכה, יישב ליד הילדים הדחויים חברתית וינסה לשפר את הרגשתם מתוך אמפתיה ורגישות גבוהה. בעולם התעסוקתי הטיפוס החברתי יהיה זה שבוחר במטרות, בערכים ובתפקידים שבהם הוא מנצל את היכולת והעניין שלו באנשים וביחסים בין אנשים. הוא פועל מתוך המוטיבציה לחנך ולשנות התנהגות של אנשים, בכדי לסייע להם לשפר את איכות חייהם ובכך לזכות בהערכתם. הוא בעל יכולת ליצור קשרים בינאישיים ולרוב, פועל לפי אינטואיציה ורגשות במצבים בהם נתקל. הטיפוס החברותי רואה עצמו כחברותי, בעל הבנה פסיכולוגית, רגישות, אמפתיה ומודעות עצמית גבוהה. הוא מגלה הזדהות עם אחרים ולעיתים אף תלוי בהם בכדי לחזק את תחושת המסוגלות שלו.

מושא העבודה: עיסוק בנושאים חברתיים, תרבותיים והומוניסטיים, עבודה הכרוכה בקשר קרוב עם אנשים.

תחומי עיסוק מועדפים: טיפוליים וחינוכיים

הטיפוס היזמי (E)

הילד שבך: את הטיפוס היזמי בגן נזהה כילד שהציע לגננת לערוך בזאר יד שניה להורי הילדים ובהכנסות להשתמש לקנייה של הפתעות או ממתקים. לרוב נזהה אותו כמי שמחפש להוביל את הילדים ולקבל החלטות הקשורות לעתידם בגן. מכך, הטיפוס היזמי בעולם התעסוקתי יהיה זה שבוחר מטרות, תפקידים וערכים אשר בהם הוא יכול לבטא את יצר ההרפתקנות שבו ואת האנרגיה, ההתלהבות והאימפולסיביות שלו. הוא יוזם, לוקח סיכונים, מוחצן, בעל כושר ביטוי טוב ואף אינו מהסס לומר את אשר יש לו להגיד. הוא בעל ביטחון עצמי אשר זקוק למרחב פעולה, אינו אוהב לקבל הוראות ומחפש להשפיע על סביבתו. הוא טיפוס אסרטיבי, אינו חושש להתעמת בכדי להשיג את שלו ואף מעדיף תפקידים הקשורים בכוח ובמנהיגות. כמו כן, מעדיף תפקידים אשר בהם הוא יכול לבטא את כושר השכנוע שלו ואת הצורך שלו בשליטה ואחריות.

מושא העבודה: עבודה הכרוכה בקשר עם אנשים – השפעה ושכנוע, תפקידים הקשורים בפיקוח על מצבים ואנשים, ניהול משא ומתן, קבלת החלטות ויישומן.

תחומי עיסוק מועדפים: עסקים וניהול

הטיפוס המנהלי (C)

הילד שבך: הטיפוס המנהלי יהיה הילד שיעריך מאוד ואף יזדקק לנהלי הגן, לגבולות הברורים ולחוקים. הוא יקפיד למלא אותם ובכך ישאף גם לרצות את דמות הסמכות שלו (הגננת) בכדי לבסס את מקומו ולקבל הכרה במי שהוא. לפיכך, הטיפוס המנהלי הוא מאופק, שמרני, יציב ובעל מצפון. הוא עושה רושם טוב על סביבתו ומציית להוראות. מקבל את המטרות, הערכים והתפקידים המקובלים בחברה ואף זקוק להם בכדי לפעול במרחב התעסוקתי בביטחון. הוא מעדיף לעבוד לפי הוראות ברורות ומוגדרות היטב. חשוב שיכיר ויבין את הציפיות ממנו ואף חושב שרצוי להתייעץ עם אחרים לפני קבלת החלטות. הוא מעריך אנשים ואף הינו טיפוס חברותי, אם כי מעדיף ליצור קשרים רק עם אנשים המוכרים היטב. אינו "מחטט" מדי ברגשותיו ורגשותיהם של אחרים, מאופיין בחשיבה פרקטית וקונבנציונאלית. בעל סטנדרטים ברורים של טוב ורע, לפחות בתחום העיסוק שלו.

מושא העבודה: עבודה עם נתונים ו/או חישובים, איסוף ועיבוד של נתונים לפי כללים קבועים, עבודה במשרד

תחומי עיסוק מועדפים: חשבונאות, מנהל וארגון

רוצים לדעת איזה טיפוס אתם?

חשוב להדגיש שהתהליך לזיהוי טיפוס האישיות שבך הוא מרכיב אחד בלבד מתוך תהליך שלם המסייע בבחירת הדרך התעסוקתית.

בירור מקיף, המתבצע בליווי פסיכולוג תעסוקתי, יסייע למתלבט לפתח מודעות ליכולותיו השונות, להאיר את נקודות העוצמה שלו ולזהות אמונות ומכשולים שונים הבולמים את העשייה ואת ההחלטה ולהתמודד עמם.

אתם מוזמנים להגיע לתהליך ייעוץ ממוקד באדם מילא, שיאפשר לכם לערוך הכרות מעמיקה ורחבה עם עצמכם בו תוכלו לזהות את תחומי העניין שלכם, הערכים, הכשרים והנטיות התעסוקתיות.

תהליכי הייעוץ התעסוקתי מותאמים לצורכי האדם, למאפייניו וליכולותיו. בתהליכים אלו אנו משלבים כלי אבחון חווייתיים, פסיכולוגיים ואובייקטיביים (מבחנים פסיכוטכניים) עם שיחות אישיות שבהן אנו מעבדים את הנושאים השונים וסוללים עם האדם את הדרך בעולם התעסוקתי.