img

ייעוץ קריירה – מה קורה בתהליך הייעוץ התעסוקתי? חלק ראשון

מלכה מאיר, פסיכולוגית תעסוקתית מומחית ומדריכה בכירה באדם מילא, פותחת עבורנו צוהר לעולם הייעוץ התעסוקתי ומגלה לנו מה קורה בתוך תהליך לבחירת מקצוע ומסלול לימודים

לורי ספילמן, בספרה “רשימת המשאלות”, מספרת על אישה צעירה, בראשית העשור השלישי לחייה, שחייה לכאורה מסודרים – הן בעולם העבודה והן בעולם האהבה. יום אחד אימה האהובה מתה בפתאומיות והיא מותירה אחריה צוואה שכוללת תנאי כמעט בלתי מתקבל על הדעת: על מנת לזכות בירושה היא מצווה על ביתה, להגשים את רשימת המשאלות שחיברה 20 שנה קודם, בהיותה נערה בת 14. בלית ברירה, יוצאת הבת למסע שבמהלכו תיאלץ לבחון מחדש את חייה ואת ערכיה, את משאלותיה ואת אהבותיה האמתיות.

 

עד כה הסיפור וכעת למציאות:

כמה מאתנו חווים במהלך חיינו שאנחנו לא במקום הנכון, שהמסלול בו אנחנו צועדים איננו המסלול אותו בחרנו?

החיים מגלגלים אותנו, הסביבה בוחרת עבורנו ויום אחד אנחנו חווים תסכול, פספוס, מרירות, אכזבה ממי שהפכנו להיות. על פי רב, תחושות אלו מלוות אותנו זמן רב ואם אנחנו מעיזים לחלוק אותן עם עמיתינו, בני משפחתנו או אחרים המשמעותיים לנו, נשמע לרוב תגובות כמו – “ברוך הבא למציאות”,  “ככה זה, תתפכח, תתבגר”, “כולנו באותה ביצה” ו-“אין מה לעשות, צריך להתפרנס, לעבוד, ולראות את חצי הכוס המלאה” וכן הלאה והלאה.

אנחנו מנסים להקשיב ולהמשיך אך תחושת התקיעות הופכת לבלתי נסבלת, כמו עצם בגרון, אנחנו מרגישים מחנק, מתחילים לסבול מכאבי גב כרוניים שנותנים לנו עילה להיעדר ממקום העבודה, עד שהמרירות מציפה אותנו, מקרינה על הסובבים אותנו ומכריחה אותנו לעשות מעשה.

במקרים אחרים, מפטרים אותנו בוקר אחד ממקום העבודה ומגישים לנו במגש את ההזדמנות המיוחלת – לעשות שינוי.

שאלות בדרך לשינוי תעסוקתי

הפנייה לייעוץ תעסוקתי היא הזדמנות לשאול שאלות – שאלות שלעיתים קרובות עולות במוחנו ואנחנו דוחקים אותן הצידה וממשיכים במרוץ, שוקעים בשגרה. שאלות ביחס למקום בו אנחנו נמצאים, שאלות לגבי הדרך בה הלכנו עד הלום ולאן היא מובילה והרבה שאלות מסוג אחר – שאלות רחבות יותר, לגבי הזהות שלנו –  מי אני, מה אני רוצה לעשות בחיי, האם זה מה שרציתי, בחרתי ואיך הגעתי עד הלום.

כך פגשתי באקראי ולא בחדר הייעוץ מהנדסת תעשייה וניהול שזה עתה סיימה את לימודיה וכבר למחרת הלכה לקורס של ירין שחף והפכה למאפרת מרוצה. כאשר שאלתי אותה על השינוי שעשתה אמרה בביטחון ובראש מורם: “עשיתי את התואר בשביל אבא שלי ועכשיו לאחר שתלה בגאווה את התעודה שלי בחדר העבודה שלו, יכולתי לעשות מה שרציתי כל חיי – להיות מאפרת.” היא עשתה דרך ארוכה שהייתה כרוכה באומץ רב, בהשקעה רבה ובאמוציות לא מעטות. ורק לאחר שעשתה את כל הדרך אזרה אומץ ויצאה לדרך שנכונה לה, הדרך בה היא מצליחה להביא עצמה לידי ביטוי ולהיות מסופקת.

השפעות סביבתיות על בחירותינו

לסביבה השפעה עצומה על הבחירות שלנו – הן מושפעות במידה רבה מציפיות הורינו ואחרים משמעותיים בחיינו, הן מושפעת ממשתנים חיצוניים ונראים לעין (משתנים אכסטרינזיים) כמו שכר, פרנסה ויציבות כלכלית, יוקרה, מעמד חברתי, תחושת שייכות למשפחה בה גדלתי (משפחת רופאים, עו”ד, רו”ח, אנשי עסקים) ולחילופין ממשפטים שהורינו נוטים להצהיר באוזנינו ולשתול בתוכנו כמו: “לנו לא הייתה אפשרות ללמוד, בשבילכם חסכנו כל חיינו, כדי שאתם תוכלו להיות אקדמאיים ולא תצטרכו לעבוד קשה כמונו”.

גם למול ההיצע העצום של מקצועות ומסגרות לימודיות שיש היום אנחנו חווים בלבול, קושי לבחור ולקבל החלטה מושכלת, כך שההקשבה להורים ולסביבה מכריעה אותנו לא פעם ונוטלת מאתנו את זכות הבחירה ואת האחריות הכרוכה בבחירה שהיא שלנו.

לעיתים הנסיעה ל”טיול הגדול” אחרי השירות הצבאי, זו הזדמנות מצוינת שמאפשרת לנו לקחת את המרחק והמרחב שאנחנו זקוקים לו ולבחור ממקום יותר עמוק ויותר אותנטי. אולם ישנם עדין רבים שחוזרים הביתה לאותו המקום בו הם מתקשים לקבל החלטה, אך הסביבה מצפה ולוחצת, “צריך להחליט”, “צריך ללמוד”, “חבל על הזמן” – אילוצים שדוחקים בנו להקשיב ל”מי שיודעים”, לבעלי הניסיון, שרוצים בטובתנו, שיודעים מה טוב עבורנו ושאותם אנחנו רוצים לרצות.

וכך בהתקרבנו לסוף שנות העשרים, השלושים ואפילו ה-40 וה-50 לחיינו וככל שאנחנו עולים בגיל, מתגברת בנו תחושת הפספוס וחוסר שביעות רצון.

 

ייעוץ קריירה כהזדמנות לתחילת תהליך השינוי

ייעוץ קריירה מהווה הזדמנות לברר לעצמנו לאחר שרכשנו ניסיון משל עצמנו וממקום יותר בשל ויותר מודע מהי הזהות התעסוקתית שלנו –  איזה כובע אנחנו רוצים לחבוש. כדי לעשות בחירה מודעת, אחראית ואותנטית אנחנו פוגשים את עצמנו מחדש, מתחברים לתשוקות למאווים של ילדותנו ומלבישים עליהם את החכמה ואת ההתאמות הנכונים לנו היום.

התהליך של ייעוץ קריירה כולל מספר שיחות עם פסיכולוג תעסוקתי. אנחנו משתמשים בכלים מגוונים, במבחנים תעסוקתיים ואישיותיים, בשאלוני נטיות מקצועיות ובשיחות אשר מהווים הזדמנות להתחבר לעצמנו, לחלומות הילדות שלנו ולפעמים גם לפנטזיות ולחלומות בהקיץ ובעיקר למאווים ולתשוקות שלנו שעד לא מזמן נתפסו כלא רלבנטיים, לא אפשריים ולא ריאליים.

בחירה כרוכה בשינוי ובראש ובראשונה במוכנות לשינוי. מוכנות להיפרד מהמוכר והנוח ולבחור בדרך חדשה,פתלתלה, לא פשוטה, שעל פי רוב, מתפרסת על פני זמן ומשפיעה במידה רבה גם על הסביבה שלנו, בני זוגנו, ילדינו, הפרנסה ותלוש השכר שהקנה לנו ביטחון, גם אם איננו מובטלים וגם אם פרשנו מהעבודה ומצפה לנו פנסיה כלשהי. השינוי טומן בחובו התרגשות, הבטחה, אמונה שסוף סוף נתחבר לעצמנו ונוכל להיות אותנטיים ומסופקים מהעשייה שלנו. הוא מוציא אותנו מהתקיעות שבה נמצאנו ומתחושת הדשדוש בביצה המוכרת שהסבה לנו כ”כ הרבה אי נחת.

תמיכה וליווי: בתהליך הזה שהוא מורכב ומחייב אומץ רב אנחנו זקוקים לתמיכה ולחיזוקים שמספק הפסיכולוג התעסוקתי בעיקר בשלבים הראשונים של התהליך, איש איש על פי צרכיו (גם בתמיכה ורתימת הסביבה) וכן בזיהוי הדרך המתאימה לנו, בזיהוי השלבים השונים  שבדרך, בזיהוי המהמורות והכשלים ובאפשרות לחזור ולהתייעץ לאורך הדרך.

*החלק הבא יעסוק בתיאורי מקרה העולים מתוך תהליכי הייעוץ התעסוקתי באדם מילא.