img

ריאיון עבודה – גרסת המראיינים

* נכתב על ידי עדי שפירא ועמית דיקלר

תהליך החלטת מעסיק על קבלת עובד חדש למשרה יכול להיות "קצר וקולע" – אך גם ארוך ומעמיק. זהו תהליך שיכול להתחיל מהמלצה של מכר, ממודעות דרושים, או בכל דרך אחרת – כך או כך, ריאיון תעסוקתי אישי, תמיד יהיה שם

בדרך כלל, תהליך הערכה למועמד פוטנציאלי למשרה יכלול מספר מרכיבים – מרכז הערכה, מבחני אישיות, מבחני אינטליגנציה ועוד. עם זאת, מרכיב שתמיד יופיע הוא הריאיון האישי. המראיין יכול להיות איש הגיוס בארגון, המנהל המגייס, עובד צוות או פסיכולוג במכון מיון והשמה כאדם-מילא. הריאיון יארך בדרך כלל כ-45 דקות, ולאחריו עשויים לחלוף מספר ימים עד שתדעו האם עליכם להתחיל לכוון שעון בבקרים, או שמא החיפוש והשיווק העצמי עתידים להימשך.

מומחי הראיונות של אדם-מילא, המראיינים אלפי מועמדים בשנה עבור חברות רבות בארץ, מאפשרים הצצה למתרחש בריאיון תעסוקתי מנקודת המבט של המראיין.

אדם, תפקיד, ארגון

פסיכולוגים ואנשי מקצוע במכוני המיון מאבחנים בכל יום לא רק אנשים, אלא גם ארגונים ותפקידים. מאחר שהריאיון האישי הוא כלי שמטרתו לאפשר לאנשי המקצוע להתרשם ולהעריך את מידת התאמתו של המועמד לתפקיד ולארגון מסוים, הם נדרשים – בטרם האבחון – ללמוד ולהכיר לעומק את הארגון המגייס ואת התפקיד המיועד. לכן, עבודת המראיינים מתחילה טרם הריאיון עצמו בתהליך מעמיק של למידה.

לשם כך תתקיים בדרך כלל פגישה בין הפסיכולוגים במכון האבחון לבין המנהלים בארגון המגייס. הפגישה תאפשר לפסיכולוגים ללמוד על הארגון, על התרבות הארגונית, על ערכי הארגון, על תחומי פעילותו ועל אופי השוק בו הוא פועל. בנוסף, תאפשר הפגישה ללמוד על התפקיד, החל בדרישות התפקיד הפורמאליות וכלה במאפיינים ספציפיים דוגמת אופי הצוות המיועד או האתגרים הצפויים לממלא התפקיד מול ממשקים שונים בחברה.

מטרת הלמידה היא להבין מה מאפיין את האנשים שיצליחו בתפקיד ולמקד את הדרישות החיוניות להצלחה בתפקיד, דרישות המכונות "Key Success Factors". על סמך דרישות אלו ירואיין המועמד ולפיהן תתקבל ההחלטה לגבי מידת התאמתו לתפקיד.

חשיבות המפגש המוקדם נובעת מכך שכל ארגון שונה מאוד מרעהו. למשל, יש לקחת בחשבון שאופיו של ארגון Hi-Tech שונה מאופיו של ארגון Low-Tech. תפקיד של מנהל מכירות עשוי לכלול דרישות שונות בשני הארגונים. על פי אותה גישה גם כאשר מדובר במשרה של מתכנת, הדרישות ממנו עשויות להיות שונות בתכלית אם הוא מיועד לעבוד למשל בסטארט-אפ או לחילופין בבנק.

לפני הריאיון

לריאיון עבודה כדאי בהחלט להתכונן. ראשית כדאי ללמוד על החברה אליה אתם מועמדים. אמנם אין צורך לבצע עבודת דוקטורט, אך תתפלאו לגלות את כמות המידע המופיע אודותיה באינטרנט. סריקה קצרה למשך חצי שעה יכולה לעשות את ההבדל ולהכין אתכם טוב יותר לריאיון.

הבדיקה תתרום להבנת החברה ותרבותה הארגונית, מסריה הציבוריים, תחומי פעילותה ועוד. בדיקה כזו תוכל לסייע לכם להבין טוב יותר את הארגון ואת התפקיד אליו אתם מועמדים, וכתוצאה מכך גם את הציפיות ואת הדרישות שיופנו אליכם כעובדים. כך תוכלו להדגיש בריאיון את נקודות ההתאמה ביניכם לבין הארגון והתפקיד המיועד, כמו גם להפגין את המוטיבציה ואת הרצינות שלכם ביחס לתהליך.

סימולציה אישית

בשלבים מוקדמים אלה, נסו לקיים עם עצמכם סימולציית חילוף תפקידים בה אתם יושבים על כיסא המראיין. נסו לדמות את השאלות שהייתם שואלים את עצמכם לו הייתם מחפשים מועמד מתאים לתפקיד, וחישבו  כיצד הייתם עונים על שאלות אלו.

לאחר שהבנתם מהם הכישורים הנדרשים לתפקיד, בררו עם עצמכם – האם ולמה אתם רוצים בתפקיד? האם לדעתכם אתם מתאימים לו? מהן התכונות שבזכותן אתם מתאימים? האם הארגון וערכיו מתאימים לכם? ככל שתצליחו לענות על שאלות אלו תגדילו את הסיכויים לשכנע בכך גם את המראיין.

הכנה כזו תוכל לסייע לכם גם בחשיבה מקדימה על המסרים אותם תרצו להדגיש בריאיון, אך גם תסייע בהורדת המתח וההתרגשות לקראתו.

במהלך הריאיון

ריאיון לא מתחיל כ"לוח חלק" לגמרי: הפסיכולוגים כבר יודעים מהם הקריטריונים שהוגדרו כחיוניים להצלחה בתפקיד ובארגון, והם מכירים את המועמד היכרות ראשונית על פי קורות החיים שכתב.

עם זאת, ריאיון עבודה הוא תהליך דינאמי. אמנם במרבית המקרים המראיינים מגיעים לריאיון כאשר חלק מהשאלות מובנה מראש, אך תמיד יהיו שאלות שיעלו מתוך הריאיון כתגובה למה שהמועמד מספר על עצמו. לכן, גם אם התכוננתם לשאלות שחשבתם שתישאלו, תמיד יש סיכוי שתופתעו משאלה שלא ציפיתם לה – היו מוכנים גם לכך.

במהלך הריאיון, זיכרו שלא כל המסרים שאנו מעבירים הם מילוליים. לכן הקדישו מחשבה לאופן בו אתם מתלבשים, כמו גם לשפת הגוף שלכם עם המראיין. נסו לשמור איתו על קשר עין, היו ערים לאופן בו אתם יושבים, ולא יזיק מדי פעם גם לחייך :-).

שני צדדים לכל מטבע

אנשים נוטים להתייחס לריאיון עבודה כאל סיטואציה א-סימטרית, בה כל הכוח נמצא אצל המראיין. עם זאת, חשוב לזכור שהאחריות על כך שהמראיין יכיר אתכם ואת מעלותיכם באופן מדויק – מוטלת גם עליכם!

במידה והכנתם את עצמכם לריאיון, גם אתם אינכם ניגשים אליו לי כ"לוח חלק". הרי הבנתם מראש מה נדרש בתפקיד ומהן נקודות ההתאמה ביניכם לבין התפקיד והארגון. כעת נותר לכם רק לדאוג לכך שהמסרים האלה יעברו במהלך השיחה. זיכרו – זמן הריאיון הוא הזמן המוקדש לכם על מנת להציג את עצמכם בפני המראיין. קחו אחריות על כך שהוא ילמד להכיר אתכם כפי שהייתם רוצים ונצלו את הזמן היטב.

צפו  גם לשאלות קשות, או כאלו שינסו לתהות על קשיים פוטנציאליים או על חולשות. עם זאת, למרות הקושי הכרוך בכך, זיכרו כי לא כדאי להסתיר בכל מחיר חסרונות או חולשות וכדאי להימנע מקלישאות.

מה עושים? התייחסו לשאלות האלו כאל הזדמנות להדגיש את תהליך הלמידה וההתפתחות שביצעתם בעקבות קושי או כישלון, או כדי להדגיש את הרווח המתקבל כתוצאה ממה שלמראית עין נראה כחיסרון. לכל מטבע יש שני צדדים, וזה נכון גם לריאיון עבודה.

מה יוצא מכל זה?

על פי רוב נשכר מכון האבחון על ידי ארגון במטרה לסייע לו בתהליך מקצועי ואובייקטיבי של אבחון ומיון מועמדים. עם זאת, לרוב המכון אינו זה שמקבל את ההחלטה הסופית. בעקבות הריאיון או יום האבחון שעבר המועמד תשלח לארגון המגייס חוות דעת מלאה ומעמיקה אודותיו שתתייחס לחוזקותיו ולחולשותיו ותדגיש את היתרונות ואת החסרונות שלו ביחס לדרישות התפקיד.

עם זאת, ההחלטה הסופית תהיה בדרך כלל של הארגון המגייס. הריאיון או האבחון במכון המיון הוא בדרך כלל רק חלק אחד ממכלול של ראיונות, מבחנים ובדיקות שתעברו, ולכן מהווה רק כלי תומך החלטה ולא כלי שחורץ גורלות. לפעמים גם בזה יש מסר מרגיע.

 וטיפ אחרון: גם אם לא עשיתם את כל עבודת ההכנה המקדימה, השתדלו לישון שנת לילה טובה בטרם הריאיון והגיעו שלווים ורגועים.  בהצלחה!

עמית דיקלר הוא מנהל צוות המראיינים באדם מילא