img

תואר אקדמי כבר יש – ומה עכשיו? על ייעוץ קריירה לבוגרי לימודים

לימודי התואר הסתיימו – ומה עושים עכשיו? חוששים מהפער בין הצפוי בלימודים למצוי בשוק העבודה? אין לכם מושג כיצד, היכן ואיפה להתחיל לחפש עבודה? העבודה בתחום הלימודים כבר לא מרגשת אתכם? התעודדו – אתם לא היחידים

בדומה לתהליכי התבגרות אחרים, גם היציאה לשוק העבודה בתום הלימודים משולה לסביבה חדשה שאינה מוכרת ובטוחה לצועד בה לראשונה. במקרים רבים, נקודת הזמן שלאחר סיום התואר מאופיינת בתחושות תסכול, בלבול ולעיתים אף אכזבה.

לאחר הניסיון הראשון להתקדם, התפיסה הרווחת בקרב בוגרי מוסדות הלימוד היא: "כבר השקעתי כל כך הרבה בלימודים, ומה עכשיו? אחיה משכר מינימום? אסתפק בעבודה פשוטה? אגש שוב לייעוץ?".

יש הבוחרים להניח למסלול החיים לפתור את הבעיות ולסגור את הפער בין הרצוי למצוי. אך ניתן גם לנקוט בצעדים אקטיביים להתמודדות עם תקופת המעבר ועם הקשיים הייחודיים לה.

פנייה לייעוץ קריירה המיועד לאקדמאים ולבוגרי לימודי מקצוע – היא צעד אקטיבי כזה. לחילופין, ניתן להתייחס למשרה ראשונה כסטאז', ואם באפשרותכם להתקרב לתחום תוך כדי התואר ואפילו במשרה זוטרה – הרווחתם.

מדוע המעבר מלימודים לקריירה מלווה לעיתים ב"חריקות"?

  • תחומים רבים דוגמת תואר ראשון או לימודי תעודה מקצועיים, דורשים לימודי המשך על מנת לחדד ולמקד את הכיוון.
  • ישנם תחומים בהם נדרש ניסיון מצטבר על מנת להשתלב – לא תמיד מגייסים עובדים נטולי ניסיון.
  • ישנם תארים אקדמיים בעלי אופציות עיסוק רחבות וקשה להחליט במה להתמקד.
  • במישור הרגשי, לא תמיד אנחנו בטוחים כי עלינו על הדרך המתאימה עבורנו – והביטחון העצמי יורד בהתאם.

דברים שרואים מכאן

ראשית, כדאי לקחת נשימה עמוקה ולזכור כי התואר האקדמי כבר בידכם. הוא לא ניתן לכם בהשאלה או לזמן מוגבל ואין הכרח "לפרוע את השטרות" מההתחלה. להורדת הלחץ העצמי (או מהחברים והורים), הגדירו את עצמכם בתקופת מעבר – שהרי היציאה מהחממה האקדמית-לימודית לעולם ה"גדול" דורשת התארגנות והכרת האופציות הרלוונטיות להמשך.

מצד שני, קיים קשר בין עבודת הסטודנט במהלך התואר (או לפחות בסמסטרים האחרונים), לבין הופעת קשיים בתקופת הביניים, שהרי סטודנטים רבים לתואר ראשון עובדים בעבודות תוך כדי הלימודים. אני תמיד מייעצת להם ללכת לעבוד ב"בסביבת" המקצוע בה הם לומדים – יש לכך רק יתרונות: אין מחויבות, מקבלים מושג אמיתי על המקצוע הנלמד, על התחום ועל מגוון העיסוקים שהוא מאפשר וגם – זה נראה מצוין בקורות החיים.

מי שמצליח לעבוד בתחום במהלך הלימודים, סביר שיידע יותר טוב לאן מועדות פניו ביום שאחרי התואר. אכזבתו (הזמנית ככל הנראה) מול המציאות, תהיה קצרה יותר או שלא תורגש כלל.

זו תקשורת זו?

כשמדברים על המבחר והמגוון הקיים בתארים, קל לקחת כדוגמא מקצועות רחבים ועשירים בעיסוקים דוגמת "תקשורת". תואר בתקשורת יכול לפנות לכמה אפיקים, שונים ומגוונים. מנהל שיווק, מנהל מותג, תקשורת שיווקית, שיווק אינטרנטי, רשתות חברתיות וכדומה, הם רק רשימת עיסוקים חלקית אליהם ניתן להתקבל עם תואר בתקשורת ביד.

אופציה נוספת לאותו בוגר תקשורת היא עבודה במדיה. בטלוויזיה למשל ניתן להתחיל כעוזר מפיק, להתקדם לעמדת המפיק, או בכלל לפנות לעולם הרדיו או עיתונות מודפסת. בנוסף, תחום הפרסום יכול גם הוא להיות רלוונטי – תקציבאי (שיתפתח לסופרווייזר), פרסום אינטראקטיב וכדומה. מבולבלים? באמת שאין צורך.

 למקבל הייעוץ אנו מסייעים בזיהוי העיסוק שמעניין אותו יותר מכל, בהתאם למאפייני אישיותו ולדרך חשיבתו. בשיחות הייעוץ אנו מכוונים תמיד לשאלה העיקרית: "איפה אתה רוצה לראות את עצמך בעתיד?".

שאלה זו טומנת בחובה הרבה מעבר למילים אלו. הלימודים לתואר ראשון וחיפוש העבודה לאחר מכן, הם הצעדים הראשונים של אדם כבוגר וכעצמאי מחוץ למסגרת הצבאית. אחדים מניחים כי בחירת הלימודים לפני שנתיים או שלוש לא הייתה בוגרת וריאלית דיה, ויש המרגישים כי "משהו השתנה".

תהליך הייעוץ וניתוח השאלה על הראייה העצמית לעתיד, מחזירים את תחושת הביטחון ומעניקים לבעל התואר כיוון ודרך לעתיד. בל נשכח כי תואר ראשון עשוי להוות בסיס לתואר שני בתחום דומה או שונה, ובמקרים אחרים תואר ראשון הוא קודם כל "כרטיס כניסה" לעולם העבודה.  

לא לחכות ל"דאון"

לא מעט אקדמאים מגיעים לשלב הייעוץ כשנובטת בהם תחושת אכזבה – חשוב לזכור כי מדובר בתחושה טבעית ולגיטימית לחלוטין. בפגישות הייעוץ נבחן גם את התחושה הראשונה הזו. ממה היא נובעת? האם היא קשורה למקום העבודה או לגורמים אחרים? בהמשך, נרד לרמת החיים שבשגרה – בבית ובעיקר בעבודה. נעסוק בשאלות הקשורות לעבודה – הרמה, הביצועיות ותחושת המקצועיות הנדרשת, כמו גם בסביבת העבודה בהיבט האישי, הצוותי והחברתי.

אין כל צורך לחשוש מתחושת האכזבה העולה בסוף התואר, כאשר מתברר שהשטיח האדום לא מחכה לכם ביציאה מהקמפוס. אפשר, מותר ואף מומלץ לחשוב על שינויים – אולם עדיף לבצע אותם בהדרגה ולא מתוך פאניקה או תחושת אכזבה.

חשוב לזכור כי התואר מהווה מפתח ומצפן, אך הדרך תלויה באדם. הבחירות שנעשות לאחר לימודי תואר ראשון או תואר שני תלויות באישיותו וצרכיו של האדם, כמו גם המוטיבציה, רמת ההישגיות ויכולות החשיבה בהן ניחן. גם את זה צריך "ללמוד" – על עצמך.

* גלית רובינשטיין היא פסיכולוגית תעסוקתית מומחית ומנהלת היחידה לייעוץ קריירה באדם מילא