img

צרכי המידע בתהליך ייעוץ קריירה

נכתב על ידי גלית רובינשטיין ומיכל מֵל*

מה אעשה כשאהיה גדול?

אל תהליך ייעוץ קריירה מגיעים נועצים משכבות גיל שונות בשלבי חיים ומסלולי חיים מגוונים והמשותף לכולם הוא הצורך בקבלת הכוונה למקצוע, תפקיד או קריירה המתאים להם ביותר.  הכוונה היא לחיילים משוחררים, סטודנטים שסיימו לימודי תואר ראשון או שני, פורשים מקריירה בטחונית, מפוטרים ממקומות עבודה ואנשים שאינם מסופקים מעבודתם.

תהליך ייעוץ הקריירה נעשה בשיחות עם פסיכולוג תעסוקתי ולאחר בדיקת היכולות האישיות, אם בשיחה ואם בביצוע יום מבחנים, מתחילים להסתמן כיוונים אפשריים לקריירה. תהליך הייעוץ מותאם לאדם ולצרכיו בעת הגיעו לתהליך. השאיפה היא לחבר אותו ליכולותיו, נטיותיו, ואפיוני אישיותו. כמו כן, התהליך מאיר את נקודות החוזקה והחולשה ואת החסמים האפשריים ברמה העובדתית או ברמה הרגשית. כאשר התמונה מתבהרת יותר, מתחילים להעלות אופציות רלוונטיות לגבי מסלולי לימודים או קריירה.

בשלב זה על מנת לקבל החלטה שתואמת את הפרופיל שהתגבש יש צורך במידע מפורט לגבי תיאורי המקצוע, המבנה האישיותי הנדרש למקצוע, אופי העבודה ומסלולי הלימוד בהם ניתן ללמוד מקצוע זה.

איך עושים את זה בעידן של עומס מידע?

בעידן בו המידע זמין ונגיש לכל, נוצרת לעיתים הצפת מידע והנועץ עומד בפני “מבול” של תוצאות חיפוש ומתקשה לסנן אותן. אתרים פרסומיים רבים, מפרסמים מוסדות לימוד תמורת תשלום ומשמיטים מוסדות שאינם משלמים וכך נוצר קושי לקבל תמונה מלאה ומהימנה.

מערכת המית”ם, מידע תעסוקתי ממוחשב, היא מערכת אובייקטיבית ומקיפה, המעודכנת באופן שוטף מקטלוגים ושנתונים של מוסדות הלימוד ומאתרי האינטרנט רשמיים. אין במערכת עדיפות למוסד לימודי אחד על פני משנהו ומאחר שאנו לא מקבלים תשלום עבור הפניית נועצים, מטרתנו היא רק להציג תמונה מלאה, מקיפה ונטולת השפעה חיצונית.

iAM Career (לשעבר מערכת המית”ם) – קצת הסטוריה

iAM Career מחליף את מערכת המית”ם, הגרסה הוותיקה שייצגה את מחלקת ייעוץ קריירה בכבוד ובנאמנות שנים ארוכות, ומביא עמו משב רוח רענן, רלוונטיות ועכשוויות.

מערכת iAM Career פותחה על בסיס ספריית המקצועות של “מכון הדסה” בירושלים. המערכת מספקת מידע עדכני ונרחב אודות מסלולי הלימוד והמקצועות בארץ ומורכבת משלושה חלקים:

  • שאלון רמ”ק – בחינת העדפות תעסוקתיות
  • תאורי מקצוע
  • מנוע חיפוש למסלולי לימוד

המערכת נדרשת לתת מענה לקהל הרחב: חיילים משוחררים, מפוטרים בעלי ניסיון, אנשים המבקשים לעשות הסבה מקצועית, מחפשי הכשרה מקצועית ועוד.

שאלון הרמ”ק נבנה על סמך התאוריה של אן רו, אשר חילקה את עולם המקצועות ל-8 שדות מקצועיים: עסקים, ארגון, תרבות, שירות, אמנות, חוץ, מדע וטכנולוגיה.
חלוקה נוספת של עולם המקצועות מתייחסת לרמת המקצוע, רמת האחריות הנדרשת מהעוסק בהם, משך ההכשרה ורמת ההשכלה הנדרשת. שאלון הרמ”ק מבוסס על חלוקה ל-3 רמות עיקריות: רמה ראשונה – למקצועות הדורשים השכלה גבוהה, רמה שנייה – מקצועות בהם נדרשת רמת השכלה תיכונית בתוספת הכשרה ספציפית ורמה שלישית – מקצועות בהם לא נדרשת השכלה תיכונית מלאה, אך נדרשת רכישת מיומנות ספציפית.

אז איך זה בעצם עובד?

הנועץ בוחר את תחום הלימוד המבוקש, סוג התעודה (תואר אקדמי, לימודים מקצועיים, קורסים מטעם התמ”ת וכו’) ויכול להגביל ללימודי בוקר או ערב, איזור גיאוגרפי, מסלולים ייחודיים כמו לימודים נפרדים לנשים או גברים ועוד. התוצאות שיתקבלו יפרטו את תכנית הלימודים המוצעת בכל מוסד, משך מסלול הלימודים, התעודה המוענקת למסיימים, תנאי הקבלה, מידע אודות מלגות ומעונות ודרכי התקשרות ישירות אל מזכירות החוג.

קבלת מידע מפורט זה עוזר להשלמת תמונה מלאה של האפשרויות העומדות בפניו ויחד עם הפסיכולוג התעסוקתי הם בוחרים את המסלול המתאים לו ביותר.
המידע הוא עדכני, אובייקטיבי ומהימן. אנו פועלים לעדכן, להיות עם אצבע על הדופק ולהכיר מגמות חדשות בעולם העבודה והלימודים, מוסדות לימוד חדשים, מחודשים, מקצועות לימוד חדשים וכאלה העוברים שינוי. צוות מחלקת ייעוץ קריירה מקבל עדכונים שוטפים לגבי חידושים ומגמות חדשות אלו.

לקראת פתיחת שנת הלימודים האקדמית תשע”ג, מה נשתנה?

מכללות רבות נפתחו ברחבי הארץ והן מהוות תחרות למוסדות לימוד אוניברסיטאיים. ישנן מכללות שאינן דורשות בתנאי הקבלה בחינה פסיכומטרית או תעודת בגרות מלאה ומעניקות תואר ראשון או משלבות לימודים לקראת תואר ראשון בשיתוף האוניברסיטה הפתוחה. בנוסף, ישנן מכללות המציעות תואר שני במנהל עסקים ללא דרישה למבחן ה-GMAT הנחשב למאיים בקרב הסטודנטים, כמו למשל במרכז האקדמי פרס.

מספר מכללות אזוריות מציעות מסלולים משותפים עם אוניברסיטאות אשר נותנות חסות ונותנות תארים מטעמן. בחלק מהמקרים שנת הלימודים האחרונה מתקיימת בקמפוס האוניברסיטה. הלימודים בדרך כלל לקראת תואר ראשון רב תחומי.

מוסדות שהיו שלוחות של אוניברסיטאות מחו”ל נדרשו להפוך למכללות העומדות בתנאי המועצה להשכלה גבוהה, כך הפכה שלוחת לסלי בישראל למכללה האקדמית לחברה ואמנויות ומעניקה תואר ראשון במדעי ההתנהגות ואמנויות, תואר שני ולימודי תעודה.

מוסדות לימוד המעניקים דיפלומת הנדסאי מציעים מסלולים שונים ומגוונים ואפשרויות השלמה לתואר ראשון בתחומי ההנדסה ואף לתואר שני בביוטכנולוגיה, הנדסת מערכות, הנדסת תוכנה והנדסת תעשייה וניהול. כמו כן ישנם מוסדות לימוד שונים המציעים לימודי תעודה במקצועות החופפים ללימודי התואר הראשון, למשל במרכז הטכנולוגיה חולון HIT בעיצוב תעשייתי, עיצוב פנים ועוד.

מוסדות לימוד רבים, הן מכללות והן אוניברסיטאות מרכזים את הלימודים באופן שיתאים לסטודנטים עובדים. רוב לימודי התואר השני מרוכזים לאחה”צ אחד בשבוע ויום שישי. בנוסף, ישנם מוסדות לימוד בהם לימודי התואר הראשון מותאמים לסטודנטים עובדים, למשל במרכז האקדמי דן.

באוניברסיטאות ישנה מגמת הצטמצמות במדעי הרוח ואף לימודים בין-אוניברסיטאיים בחוגים בהם מספר הנרשמים מועט, למשל לימודי אפריקה. לצד זה, נוספו מסלולים משולבים עם לימודי מזרח אסיה בשל התעצמות המסחר עם מדינות אלו והתכניות המוצעות הן משפטים ומזרח אסיה ומנהל עסקים ומזרח אסיה.

במערכת המית”ם ניתן למצוא גם מקצועות חדשים, למשל לימודי קיימות, סטיילינג, פיתוח הדרכה, לימודי נוער, שיווק ברשתות חברתיות, פיתוח אפליקציות ועוד.

* גלית רובינשטיין, פסיכולוגית תעסוקתית מומחית ומנהלת היחידה לייעוץ קריירה
* מיכל מֵל, מידענית, אחראית מית”ם