img

תנו לגדול בשקט

נכתב על ידי גאולה זיקרי-צדוק ומעין מדמון

ילדים הם חומר גלם בהתהוות והתפתחותם אינה מדע מדויק. את תקופות המעבר בין מסגרות הלימודים ניתן לנצל עבור הערכת יכולותיו של הילד במטרה להתאים לו מסלול וסביבת לימודים מיטביים. תהליך הכוון תלמידים הוא הדרך הטובה ביותר לכך – בעזרתם ניתן לאתר את המקומות הדורשים חיזוק ותמיכה במישור ההתנהגותי, לזהות ניצנים ללקות למידה או למפות פוטנציאל לימודי גבוה וקשיים מנגד

תקופת הילדות אמורה להיות נעימה, פסטוראלית ונטולת לחצים ודאגות עד כמה שניתן. אולם, לפעמים דווקא החלטות המתקבלות בגיל צעיר (ובמקרים רבים מבלי להעמיק ביכולותיו או באופיו של הילד), עשויות להסב נזק, קושי או להאט את התקדמותו והתפתחותו האישית והלימודית.

סביבת בית הספר היא אחד המקומות בהם עלולים להופיע כמה מגורמי הלחץ הללו. מדובר בעיקר על התערבות ההורים והפעלת לחץ על הילד להישגיות, מקובלות חברתית והצטיינות בלימודים. הדבר מתבטא גם בעת ביצוע שינויים בסביבת בית הספר ותמהיל הלימודים: המעברים הנורמטיביים מגן החובה לבית הספר היסודי, ממנו לחטיבת הביניים ועד לתיכון. כל אחד מהמעברים הללו דורש מהתלמיד תהליך הסתגלות מחדש – לימודית, חברתית ורגשית.

הצורך החיצוני והפנימי להצטיין על מנת להתקבל למוסד או מסלול לימודים כלשהו, כמו גם הימצאות בסביבת לימודים לא מתאימה, עלולים ליצור אצל הילד חרדה, עוגמת נפש, ירידה בביטחון העצמי, מצוקה ועוד.

היחידה להכוון וליווי תלמידים

בשנת 2006 רכש מכון אדם מילא את מכון הדסה, כמו גם את הקניין הרוחני שלו ומיזג אותו בין היתר, בפעילות הקבוצה בתוך היחידה להכוון תלמידים, הפועלת כבר למעלה מ-30 שנה. ביחידה מועסקים עובדים מקצועיים – פסיכולוגים, יועצים, ואנשי מקצוע מהשורה הראשונה. בנוסף, מפעילה היחידה מחלקת מחקר ופיתוח ותיקה ומנוסה המשפרת ומעדכנת ללא הרף את תהליכי ההערכה.

היחידה מציעה מגוון שירותים לבתי הספר ולהורי התלמידים, דוגמת עזרה בתהליכי איתור, ייעוץ והכוונה למסלולי לימוד ומגמות לימוד בבתי הספר כגון אבחונים פסיכו-דידקטיים, סדנאות בנושא גיבוש הזהות העצמית הלימודית ועוד.

אוכלוסיית הפונים כוללת תלמידים בגילאים שונים, ובעיקר תלמידים הנמצאים בתהליכי מעבר מבתי ספר יסודיים לחטיבות הביניים, ומחטיבות הביניים לבתי הספר התיכוניים. בנוסף, ישנן סדנאות המועברות גם לסגל המקצועי.

המבחנים מאפשרים לצוות החינוכי לקבל תמונה כיתתית ושכבתית על בית הספר, לסייע לתלמידים להגיע למיצוי מרבי של יכולותיהם ולקבל החלטות התואמות את ה”אני המאמין” החינוכי של המוסד הלימודי. סל המוצרים של היחידה פותח על ידי צוות המחקר והפיתוח, תוך הקפדה על איכות ומקצועיות. תשומת לב מיוחדת הושקעה בהתאמתם למגזרים שונים, על מנת להעניק לכל תלמיד את התנאים הטובים ביותר לביטוי יכולותיו.

תועלת העולה על כל השאר

על אף תחושת הלחץ הנוצרת בזמן בחינות, תהליך ההכוון והמיון מאפשר למצות את התועלות שבו בצורה מבוקרת ותכליתית: התאמה לכישורי הילד ואבחון צרכיו הייחודיים למסגרת בה הוא נמצא.

מרבית עבודת היחידה להכוונת תלמידים מבוצעת עבור בתי ספר המשבצים מדי שנה תלמידים חדשים לכיתות או למסלולי הלימוד השונים. המבחנים הבית-ספריים הם אוסף מבדקים בתחומי לשון, מתמטיקה, כושר טכני והתנהגות – כולם מותאמים לילדים, לגילם ולמוסד החינוכי.

על מנת להקל על התהליך ולאפשר את מיצויו, נוקט המכון במאמצים רבים במטרה ליצור סביבה נוחה ורגועה עבור הנבחנים. במרבית המקרים הבחינות מתבצעות בסביבה המוכרת בין כתלי בית הספר. מספר הנבחנים בכל כיתה מוגבל ל-25 וניתן דגש גם על ליווי הבוחנים בכיתה למתן הסברים והכוונה אישית – הכל למען השקט האישי של הנבחן. כמו כן, בעת ביצוע המבחנים ובדיקתם נלקחות בחשבון הטיות הנובעות מלחץ.

כלי תומך החלטה

חשוב לציין כי המבחנים הם רק כלי תומך החלטה ומטרתם לסייע לבית הספר ולהורים לקדם ולטפח כל תלמיד בהתאם לכישוריו ולנטיותיו. בכך מתאפשר לילד למצות את יכולתו ולהגיע להישגים הטובים ביותר. בתי ספר המקיימים את המבחנים השכבתיים באופן קבוע יכולים להשתמש בתוצאותיו המצטברות, הנפרסות על גבי שנים, גם ככלי ניהולי פנימי למעקב אחר שיפור ביצועים ובחינת אפקטיביות מהלכי שיפור.

את האבחון המכוון ניתן לבצע גם באופן אישי, לדוגמה כאשר הורים רוצים לרשום את ילדיהם לבית ספר ותוהים איזה הוא המתאים ביותר. הורים מסתייעים במבחנים גם על מנת להכיר את ילדיהם במקומות בהם התנהגותם פחות נגישה להם.

חשיבות המבחנים עולה בד בבד עם הגיל. זאת, בשל הצורך לבדוק התאמה למגמות ריאליות ועל מנת להקטין את תחושת האכזבה והכישלון בשל הליכה למסלול שאינו הולם את כישורי הנבחן. בנוסף, ככל שעולה גיל הנבחנים, כוללים המבדקים גם בדיקת נטייה תעסוקתית דוגמת שירות המתאים יותר לאוכלוסייה הערבית והחרדית שמרבית בוגריה אינם מתגייסים לצבא.

אבחון לקויות למידה וסדנאות נוספות

היחידה להכוון תלמידים מציעה גם שירותי אבחון לקויות למידה (אבחון פסיכו-דידקטי) על ידי פסיכולוג המוכר מטעם משרד החינוך למתן הקלות למאובחנים. האבחון מיועד לתלמידים המגלים קשיים משמעותיים במהלך לימודיהם או כאשר מסתמנים פערים גדולים בין כישורי למידה שונים. ליקוי למידה מקשה על התלמיד לממש את יכולותיו, מעוות את תמונת יכולתו האישית וגורם לו הרגשת תסכול. בתום תהליך האבחון מתקבל דו”ח מפורט הכולל המלצות אופרטיביות לשיפור.

בנוסף, כוללת פעילות היחידה סדנאות הערכה וסדנאות פיתוח והעשרה למורים, ליועצים, והן להורים ולתלמידים בנושאים הקשורים להכוונת תלמידים.