img

Gaming בעולם האבחון

משחק בעולם האבחוןשוק התעסוקה הנוכחי שינה את מערכת היחסים בין המועמדים הפוטנציאליים לגיוס לבין המעסיקים - כיום המעסיקים הם  לא היחידים שנמצאים בעמדה העדיפה, אלא גם המועמדים הפוטנציאליים שנהנים מריבוי אפשרויות תעסוקה ותחרות מועטה.  העובדה הזאת הופכת את תהליך הגיוס למאתגר ביותר, ומחייבת את המעסיקים להכניס אלמנטים שיווקיים לתוך תהליך הגיוס. כשהמפגש הראשון של הארגון עם המועמד מתרחש במעמד המיון, הארגון חייב לעורר במועמד רצון להצטרף אליו ולהשאיר עליו רושם חיובי , ובו בזמן גם לבחון את התאמתו למשרה המבוקשת. מדובר באתגר לא פשוט כלל - הרי אף אחד לא אוהב לעמוד למבחן, ותהליכי הגיוס והמיון נתפסים לא פעם בעיני המועמדים כמתישים ומאיימים. אז איך משלבים רושם חיובי לארגון וחוויית גיוס נעימה ומזמינה, מבלי לוותר על תהליך אבחון מקצועי, מהימן ומתוחכם? - באמצעות משחק. מזמינים אתכם לדעת יותר על הטרנדים החמים ביותר בעולם ה-HR במאמר הבא. עולם הגיוס משתנה בקצב מהיר ויחד איתו עולם האבחון התעסוקתי. בעולם עבודה שבו יש יותר משרות מאשר מועמדים מתאימים, ב'שוק של מועמדים' - כל ארגון המגייס עובדים, משקיע מאמצים כבירים ב"משיכת מועמדים" – פועל בכדי לגרום להם להתעניין בארגון ובהמשך גם כדי שירצו להישאר לעבוד בו. במילים אחרות, תהליך הגיוס הפך לתהליך שיווק של הארגון והמשרה. מגמה זו הופכת את תחום האבחון התעסוקתי למורכב מאי פעם. נשאלת השאלה: איך בוחנים, מנתחים ומאבחנים מועמד ובודקים את התאמתו לארגון ולתפקיד, כשבו בזמן הארגון מנסה למשוך את אותו מועמד ממש ולעורר בו רצון לעבוד בארגון? באבחון תעסוקתי אנו שואפים לנבא את תפקוד העתידי של אדם בעבודה אליה הוא מתמיין. לצורך כך, אנחנו מזהים את התוצאות הרצויות מעבודתו של אותו אדם ומכך גוזרים את היכולות, התכונות והמאפיינים הנדרשים מאדם על מנת שיוכל להגיע לתוצאות אלו. כך נבנה הפרופיל הגיוסי של מי שעתיד להצליח בתפקיד. לאחר מכן אנו אוספים כמה שיותר מידע על המועמד ומבצעים אבחון - מייצרים תפיסה רחבה ככל האפשר אודות כלל היכולות, התכונות והמאפיינים של אותו האדם. לבסוף, עונים על שאלת ההתאמה בין הפרופיל שבנינו לאדם לבין הפרופיל הרצוי ומנסים לנבא כמה ובאילו תחומים, צפוי האדם להצליח בתפקיד אליו הוא מועמד. עד היום, הדרך העיקרית לאסוף מידע על מועמד הייתה שימוש במבחנים שנועדו לצפות ולמדוד את יכולותיו ותכונותיו של המועמד. יום אבחון שכזה היה ארוך, מורכב, מתיש, ולא אחת מאיים עקב שריבוי סיטואציות הבחינה, דבר שלא יוצר חוויה מיטבית למועמד כשמטרתנו בסופו של דבר הינה לגרום לו לרצות לעבוד בארגון. כבר לפני מספר שנים התגבשה התובנה לפיה ככל שרוצים שתהליך גיוס יהיה אטרקטיבי, יש לבנות את שלב האבחון בתהליך, באופן שיהיה קצר ככל שניתן, נעים ומצומצם במבחנים. עם זאת, מרבית הגופים בתחום לא שינו באופן מהותי את תהליך האבחון וזאת לאור החשש שחידוש או ריענון בכלי האבחון יפגע באיכותה של מערכת המיון. בחברת "אדם מילא" עובדים מזה מספר שנים צוותי המחקר והפיתוח על בנייה של כלים ותהליכי מיון שיוכלו להיות מקצועיים ומדויקים מחד וייצרו חווית אבחון חיובית ומרעננת מאידך. חוויית מיון שלא רק לא 'תעצבן' את המועמדים אלא תהפוך כשלעצמה לכלי שיווק ואמצעי גיוס עבור הארגון. מועמד שפוגש במפגשים הראשונים עם הארגון חוויית גיוס ואבחון שהיא מהירה, מדויקת, ידידותית וחדשנית – סביר שיגבש תפיסה תואמת גם לגבי הארגון עצמו. ארגון שישמר תהליך אבחון מיושן ומעיק – צפוי להיתפס ככזה, גם אם בפועל אינו כזה. המטרה היא לייצר כלי ציון שידעו לרתום טרנדים חברתיים, טכנולוגיות מתקדמות ומחקר עדכני בתחום – לכדי תהליכי אבחון מדויקים, מהירים, מקצועיים וחדשניים מאי פעם. אחד החידושים המרכזיים בפיתוח כלי מיון חדשים, הוא הכניסה ההולכת וגוברת של אלמנטים משחקיים לעולם האבחון. השימוש במשחק בכדי ללמוד על אנשים כבר נוכח בעולמות הטיפול, החינוך וההדרכה וכעת הולך ומתבסס גם בעולם התעסוקתי. הרעיון פשוט מאוד – ללמוד על האדם דרך ההתנהלות שלו במסגרת סיטואציה משחקית ולא דרך ההתנהלות שלו בסיטואציה של מבחן. היתרון ברור – בשונה מסיטואציית מבחן, סיטואציה משחקית מאפשרת לאדם להתנהל בצורה יותר נינוחה, לחוש פחות חרדה, להרגיש יותר שליטה ולהתמקד בתכנים שלפניו ולא בסיטואציה מסביב.  גם המורכבות ברורה - בנייה ופיתוח של משחק שיהיה תקף, מהימן, הוגן, יעיל וגם מהנה; משחק שוויוני אשר לא מבוסס על ידע וניסיון קודם, ובו בזמן גם גמיש ומאפשר מעורבות ובחינה של יכולות שונות - הם אתגר מקצועי לא מבוטל. כאן בדיוק משתלבים ניסיון של שנים רבות בפיתוח כלי מיון, יחד עם גישה חדשנית ופתוחה. בנייה של כל משחק נמשכת חודשים ארוכים, תהליך התיקוף יכול לארוך לעיתים יותר משנה – אולם התוצאה מרשימה – מועמד מגיע ליום אבחון ובמקום סדרה של מבחנים, הוא לוקח חלק גם במשחקים שונים ומעניינים ומצליח להביא את יכולותיו לידי ביטוי בסיטואציות שהמטרה בהן היא לראות את האדם במיטבו. שני כלי אבחון משחקיים ש"רצים בשטח" ומהווים הצלחה מקצועית לצד חוויית מועמדים חיובית מוכחת – הינם חדר הבריחה האבחוני ומערכת משחקי המחשב לאבחון יכולות חשיבה- IGAME. מבחן קבוצתי מהווה כלי מרכזי במרבית תהליכי האבחון ומהווה שילוב בין כלי תקף באבחון של יכולות ביצועיות ובין אישיות בפועל, לבין כלי נוח ויעיל מבחינה גיוסית. לצד זאת, מבחן קבוצתי בצורתו הקלאסית נתפס (לרוב שלא בצדק אגב..), ככלי מלחיץ ותחרותי ולא אחת מהווה גורם לאובדן מועמדים שמעדיפים להימנע מהתהליך. חדר הבריחה הקבוצתי מתמודד עם מורכבות זו. חדר בריחה מיוחד, אשר כל מרכיביו תוכננו ונבנו על ידי פסיכולוגיים תעסוקתיים מתחום המיון, מצליח לראשונה לשלב בין חווית מועמד מהנה לבין אבחון מעמיק. המועמדים זוכים לחוויה של משחק הרפתקאות אינטראקטיבי ובד בבד נוצרת פלטפורמת אבחון עשירה הכוללת הדגמה חיה ומשמעותית של האופן בו מועמדים מתנהלים מול אחרים, המקום שהם תופסים בקבוצה, האופן בו הם מתמודדים מול אתגרי חשיבה והסגנון בו הם מתנהלים מול משימות שונות. החדר הינו ורסטילי ומאפשר שימוש בתמהילי משימות שונים, במגוון סגנונות וברמות קושי משתנות, על מנת להתאים ערוצי בחינה למרחב של סוגי תפקידים ורמות אבחון. כמו כן, החדר מאפשר בניה של תרחישי אבחון מותאמים וייחודים לכל ארגון ותפקיד, באופן שידמה בצורה מהימנה סביבת עבודה ארגונית דינאמית. אחד מהמאפיינים הייחודיים של החדר, הינה העובדה שלראשונה המאבחן אינו נוכח כלל בחדר בעת המבחן הקבוצתי, כך שיחד עם ה'היטמעות' של המועמד במשחק, נוצרים התנאים להתנהלות בין אישית אוטנטית לחלוטין מצד המועמדים. המאבחן ונציגי הארגון המגייס יכולים לצפות בכל המתרחש מתוך חדר בקרה משוכלל הצמוד לחדר הבריחה, ולבנות אבחון מעמיק של יכולות המועמדים תוך כדי חווית בחינה חיובית וחדשנית. פיתוח נוסף של הכלי ייחודי זה הוא "אריזה" של חדר הבריחה לתוך מזוודה נישאת המאפשרת לקיים מרכזי הערכה מבוססי חדר בריחה נייד אצל הארגונים המגייסים ולשכלל באופן דרמטי את חווית האבחון והגיוס עבור המועמדים המגיעים להיבחן. מבחני כישורי חשיבה הינם נדבך חשוב במרבית מערכות המיון. מקומן של יכולות החשיבה בניבוי תפקוד והצלה בעבודה, מוכח באופן חד משמעי. כמו כן, מדובר לרוב בכלים ממוחשבים, פשוטים וזולים להפעלה, כך שגם מבחינת היעילות של תהליך הגיוס מדובר בכלי חשוב ורצוי. מאידך, רבים המועמדים שכבר עייפו ממבחני סדרות מספריות, צורות והיגדים מילוליים למיניהם. הפאסיביות שמאפיינת מבחנים אלו, סגנונם המיושן משהו ואורכם של המבחנים, הביא מועמדים רבים לוותר על תהליכי מיון שכללו מבחנים מסוג זה. ה-IGAME, הינה מערכת משחקי-חשיבה ממוחשבים המודדת אינטליגנציה מעשית, יישום תהליכי חשיבה, ואת היכולת להוציא לפועל את פוטנציאל כישורי החשיבה. המערכת מודדת באופן חדשני ומדויק יכולות חשיבה וביצוע הרלוונטיות לעולם העבודה של היום (דוגמת יכולת ניתוח, מהירות ויעילות חשיבה, גמישות מחשבתית, חשיבה תחת לחץ וכדו') וזאת בזמן שמועמד משחק להנאתו במשחקי מחשב. המערכת מאפשרת להתאים את תוכן ורמת מערכת המבחנים לאופי התפקיד והדרג אליו משתייך התפקיד. גם כאן חשובה הסטנדרטיות – היכולת לבחון מועמדים באופן שלא יעניק יתרון לניסיון משחק קודם, והזהירות שלא ליצור משחק עמוס גירויים שמסיט את תשומת הלב מהמטרה המרכזית של הפעלת יכולות ספציפיות אשר מעניינות אותנו. חווית מועמד, שימוש בטכנולוגיות חדשות, יישום של תפיסות חדשניות, שימוש בפלטפורמות חברתיות וכדו' – כל אלו מהווים מאפיינים מרכזיים בשינוי המשמעותי שעובר עולם ה-HR  בכלל ועל עולם הגיוס בפרט. כל הארגונים רוצים להיתפס כמגייסים בעלי אטרקטיביות גבוהה ולהעביר דרך תהליך הגיוס מסרים ביחס לאופיו החיובי של הארגון. לא כל הארגונים השכילו להבין כי סוגיית אבחון המועמדים ובדיקת התאמתם לארגון, מהווה מרכיב קריטי בתהליך הגיוס. הטמעה של כלים משחקיים בתהליך האבחון לארגון הינה צעד משמעותי בדרך למטרה הנכספת של ארגונים מגייסים – למשוך את המועמדים הטובים אליהם ולהצליח לגרום להם לעבור תהליך גיוס ומיון באופן שרק יעלה את המוטיבציה שלהם לעבוד בארגון.

לליווי וייעוץ בנושאי משאבי אנוש, השאירו פרטים כאן