img

Work - Life Balance – איך עושים את זה נכון?

woman workנשים במאה ה-21, בוחרות וזקוקות ל”כל העוגה”: קריירה, משפחה, וזמן להתפתחות אישית. לכבוד יום האישה, נציע לכן 6 טיפים לתמרון מוצלח בין כל האתגרים של שוק העבודה של ימינו מאת גלית רובינשטיין, נשואה + 3, פסיכולוגית ויועצת ארגונית, ראש תחום הייעוץ באדם מילא. כמובן שגם הגברים מוזמנים לאמץ את הטיפים ליישם בעצמם.

גדלתי בבית יחסית פמיניסטי, למשפחה, דור שני לשואה, שהייתה עסוקה בלעבוד קשה כדי לתת לנו הילדים את כל מה שצריך “להצליח בחיים”.

אימי תמיד אמרה לי “את יכולה לעשות כל מה שאת רוצה!”  ואני, האמנתי ממש! אפילו הצלחתי באופן יחסי לפרוץ, לעניות דעתי. אני הראשונה במשפחה שסיימה תואר אקדמי, ואפילו שניים ותמיד עבדתי מאד קשה כדי להגיע לאן שאני נמצאת. רק כשהתחתנתי והתחלתי ללדת את ילדיי (שלוש לידות ב- 8 שנים), התחלתי להרגיש את המתח שבין הרצון להגשים את עצמי ואת הקריירה לבין הרצון להיות בת זוג, ואמא נוכחת בחיי ילדיי. Work – Life Balance, המינוח המדויק העסיק אותי רבות – כי לצד האמביציה הגבוהה שתמיד אפיינה אותי, התא המשפחתי דרש את שלו. במקרה האישי שלי, התברכתי מאד במקום עבודה מאפשר וגמיש (אדם מילא) שעודד אותי לגדול ולהתפתח ולטפס כלפי מעלה אך, גם יודע ומאפשר לי להתגמש בעת הצורך לטובת הבית. כמו כן, התברכתי כמובן גם בבן זוג נפלא שלוקח על עצמו לא מעט ממטלות היום יום עם הילדים, עובדה המאפשרת לי לעצב קריירה ממלאת ומספקת. יחד עם זאת, לא תמיד קל, והנושא דורש עבודה מתמדת ובחינה כמעט יומיומית של אותו איזון. הגבול מאד דק לשני הכיוונים ודורש “להישאר בקשר” באופן שוטף כדי לוודא שהעסק עובד.

מעולם לא היה קל לנשים לאזן בין קריירה מספקת לבין חיי משפחה מאושרים. עם כניסתנו, הנשים לשוק העבודה, האבולוציה הייתה מהירה – מתפקידים זוטרים לתפקידי ניהול בכירים יותר – נשים החלו לפרוץ את תקרות הזכוכית ולהיכנס לטריטוריות שלא היינו בהן בעבר. מנגד, אנו רואים יותר ויותר גברים המעוניינים ורוצים בחיי משפחה מאוזנים יותר.

עם זאת, הדרך לקראת שוויון מגדרי מלא עודנה ארוכה. גם היום זה לא קל, על אף השינויים הרבים שהתרחשו בעשורים האחרונים. עבודה במשרה מלאה לאימהות, מביאה עמה מגוון מאד רחב של אתגרים. למרות זאת, נשים במאה ה-21, בוחרות וזקוקות ל”כל העוגה”: קריירה, משפחה, וגם קצת זמן להתפתחות אישית. אז איך עושים את זה? לא בטוחה שיש לי את נוסחת הפלא, אבל הנה כמה טיפים שסייעו לי ומנהלות שאני מלווה, ושיכולים לסייע לכן בדרך: 

טיפ 1: גיבוש סדרי עדיפויות

חשוב מאד לשאול את עצמנו באופן שוטף – מהם “אבני היסוד” שלנו? כלומר, על מה לא נרצה להתפשר? או על מה לא נרצה לוותר? מה הם הגבולות הברורים?

בתוך זה, ממליצה לחשוב אלו מתוך כל המשימות, מטלות ותחומי אחריות שלנו צריכים להיעשות באופן מושלם, ואלו תחומים יכולים להיות “מספיק טובים”. חשוב לסרוק את תחומי האחריות בעבודה ובבית, וממש לגבש סדרי עדיפויות שיעזרו לנו לנתב את המשאבים שלנו באופן אפקטיבי ומווסת, כך שלא נשקיע את הכול בכל מקום, ונמצא את עצמנו מהר מאוד “גמורות” בסוף היום.

טיפ 2: האצלת סמכויות

גם כמנהלות וגם כנשים ואימהות, לא יקרה שום דבר אם נודה כי אנחנו לא יכולות לעשות את הכול לבד. כנשים קרייריסטיות, יש לנו נטייה להעמיס על עצמנו את הכול. קצת עזרה מבחוץ יכולה לסייע לכן להתמודד עם העומס הרב. אם אתן מתעקשות להמשיך לסחוב את כל העולם על הכתפיים, אתן צריכות להבין שיש לזה מחיר. 

אתן מתעייפות, מזניחות את עצמכן ואת בריאותכן ובגדול – מכינות את הקרקע להתמוטטות בעתיד. אני ממליצה לכן לקחת צעד אחורה ולהחליט מה חשוב שתעשו בעצמכן ומה ניתן להעביר ל-outsourcing – אם בעבודה לעמיתים או עובדים או בבית לעזרה בתשלום או לבני או בנות זוג, או בני משפחה אחרים. נסו לחלק את המשימות ומטלות של הבית כך שלא הכול יהיה עליכן ויהיה פיזור הוגן שיאפשר לך לנשום.

טיפ 3: גמישות תעסוקתית

בימינו, גמישות תעסוקתית הנו מושג מקובל. עבודה מהבית, או עבודה בשעות גמישות: כל עוד אתן ממלאות את דרישות התפקיד ומגיעות לתפוקות המלאות. לכן, חשוב לשמור על ערוצי תקשורת פתוחים עם מנהלים ומנהלות. היו כנים ושקופים, נסו ליצור גמישות בלו”ז וחפשו אחר פתרונות גמישים שיבטיחו רמת ביצועים גבוהה ותפוקות גבוהות. ההנהלה צריכה להרגיש שניתן לסמוך עלייך למלא את דרישות התפקיד ומעבר כדי לפתח את הקריירה שלך בקצב הנכון לך. 

טיפ 4: הגבילי זוללי זמן והסחות דעת

מי כמונו, נשות קריירה יודעות, כי ניתן להספיק הרבה ביום עבודה כשכל דקה קריטית גם בבית וגם בעבודה. הסחות דעת בעבודה יכולות לעלות לנו עד 3 שעות עבודה ביום. אם את רוצה להישאר פרודוקטיבית נסי להגביל את האינטראקציות שלך עם עמיתים פטפטניים, גלישה באינטרנט ובסמרטפון וכל הסחה אחרת. נסי לנהל את זמנך באפקטיביות מרבית ולתחום את זמן המענה למיילים ושיחות לקצוות של היום. גם בבית ניתן לנהל את הזמן (עם הילדים ובזוגיות) כדי שהזמן שנותר יהיה זמן איכות. העמדת גבולות כאלה יאפשרו לך לנהל את המשימות ואת הזמן ביתר קלות. 

טיפ 5: נסי להפריד בין עבודה לבית

בהתחשב בנ”ל, ובמקביל אליו, אחד הדברים החשובים שלמדתי בדרך, הוא ללמוד לומר “לא”- לפעילויות ולאנשים שלא מתאימים לסדרי העדיפויות שלי. חשוב מאד ללמוד להציב גבולות כדי שתוכלי להשקיע נכון בבית ובעבודה. כך שכשאת בבית נסי להתנתק מהטלפון, המיילים והווטסאפים באופן מודע, כדי שמשפחתך תרגיש אותך נוכחת לחלוטין וילמדו ממך לא להיות מחוברים 24/7  למכשיר. במקביל, נסו לא להביא את הבית לעבודה. ההפרדה (שלא תמיד יכולה להיות כל כך ברורה), תאפשר לך לתרגל את האיזון ותסייע לך למלא את המצבורים וליהנות מה “כאן ועכשיו”.

טיפ 6: פני זמן לעצמך.

את ה”כלי”, בך הכול מתחיל ובך גם נגמר. לכן, אחד הסודות לאיזון חיי עבודה ובית שוכן בלקיחת זמן לעצמך. זאת, בלי רגשות אשם, ומבלי להתנצל על כך. הרי ללא “חמצן”, לא תוכלי לצאת ולהציל את העולם. הקפידי להעניק לעצמך זמן איכות, זמן למילוי מצבורים אישי ופרטי, בילוי עם חברות, והשקעה בדברים שעושים לך טוב. תלמדי להעניק לעצמך את הזמן הזה כדי שתוכלי לטפל בכל זירות חייך באופן מאוזן יותר מבלי להרגיש שלא נשאר כלום עבורך. תהיו מופתעות לגלות שכל הזירות יוכלו להכיל את הפסק זמן שאת לוקחת לעצמך. 

לסיכום, איזון קריירה – בית עבורנו כנשים הינו נושא הדורש ניהול פרואקטיבי ושיח כנה ואמתי בינינו לבין עצמנו, בינינו לבין מקום העבודה שלנו ובינינו לבים בני משפחתנו. כמו כל תחום בחיים – ניהול אפקטיבי מאפשר הגעה ליעדים שהצבנו לעצמנו. 

לליווי וייעוץ בנושאי משאבי אנוש, השאירו פרטים כאן